Aktualności

Sztuka nie jest li tylko domeną ludzi świeckich. Do dziś zachwycają dzieła, które wyszły spod ręki wielu duchownych, artystów w habitach, takich jak średniowieczny Fra Angelico, czy utalentowany XVII-wieczny bernardyn, Franciszek Lekszycki. Pulchne anioły, śmiejące się putta, dostojne figury świętych, Chrystus wiszący na krzyżu – to tylko niektóre z rzeźb innego wybitnego artysty, który tworzył na terenie dzisiejszego Podkarpackiego, niedoszłego jezuity Tomasza Huttera (Thomasa Huettera).

 

Pochodził z Bawarii, gdzie urodził się w 1696 r. W 1718 r. trafił do Polski, do krakowskiego nowicjatu jezuitów, nie został jednak ojcem zakonnym. W 1727 r. wystąpił z zakonu nie składając ślubów wieczystych, a 15 listopada 1728 r. ożenił się z mieszczką z Sandomierza, niejaką Anuchną Kowalską i został artystą. Na podstawie analogii stylistycznych Hutterowi przypisać można kamienny portal, dekoracja szczytów oraz pozostałość wystroju paradnych schodów pałacu w Czyżowie Szlacheckim (Świętokrzyskie) powstałe w latach ok. 1727-1728.

Jednak większość dojrzałego artystycznie życia spędził w Jarosławiu. Mieszkał w kamienicy Orsettich, gdzie również miał swój warsztat pracy. Zakład Tomasza Huttera, którym po śmierci męża (1745 r.) zaopiekowała się wdowa Anna, wykształcił wielu artystów. Powstała nawet charakterystyczna, swoista „szkoła hutterowska”. I dlatego tak trudno obecnie określić z pełnym przekonaniem, które dzieła pochodzą bezpośrednio z ręki mistrza, a które z jego warsztatu.

Archiwalnie potwierdzone dzieło Tomasza Huttera to powstały w latach ok. 1730-1732 zespół 12 rzeźb z kamienia przed kolegiatą jezuicką (zastąpione obecnie kopiami). Pracował również w jezuickim kościele „na Polu” (dzisiaj ojców dominikanów). Jego dziełem są ołtarze w kościele bernardynów w Rzeszowie, które wykonał na zlecenie księcia Ignacego Lubomirskiego, w tym ołtarz Matki Bożej Rzeszowskiej (1728-1729).

W przemyskiej archikatedrze wykonał portal kaplicy Drohojowskich. Pracował także przy wystroju kaplicy biskupa Aleksandra Antoniego Fredry, w której wykonał ołtarz oraz dwuczęściowe epitafium swojego chlebodawcy. W latach 1736-1740 zrobił rzeźbiarską dekorację ołtarzy głównego i sześciu bocznych dla kościoła bernardynów we Lwowie.

Z kolei dla kościoła ojców reformatów w Przemyślu artysta zrealizował zamówienie na krucyfiks, który do dzisiaj znajduje się w ołtarzu głównym, a który zachwyca niezwykłą ekspresją i dbałością o anatomiczne szczegóły postaci Ukrzyżowanego. Pracował Hutter, a także jego warsztat, w klasztorze dominikanów w Łańcucie, do którego wykonano ołtarz główny i dwa boczne. Ten pierwszy po  kasacie w 1820 r. klasztoru, został przeniesiony do drewnianego kościoła w Krzemienicy. Boczne wraz z piękną amboną z figurami czterech ewangelistów znajduje się obecnie w kościele w Albigowej.

Arkadiusz Bednarczyk

turystyka smaki zielone eprocarpathia