Aktualności

Siedzibą Muzeum Marii Konopnickiej w Żarnowcu koło Krosna jest dworek z XVIII wieku, budynek lamusa (dawny spichlerz) oraz zabytkowy park o powierzchni 3,5 ha. Zespół ten został przekazany Marii Konopnickiej w 1903 r. w darze narodowym, z okazji jubileuszu 25-lecia pracy pisarskiej. Po śmierci Konopnickiej dworek pozostawał do 1956 r. w posiadaniu rodziny.

Muzeum w Żarnowcu powołane zostało do życia przez Ministerstwo Kultury i Sztuki w 1957 r. na podstawie aktu darowizny rodziny pisarki. W 1991 r. oddano do użytku wyremontowany budynek lamusa, w którym mieszczą się ekspozycje, działy merytoryczne, biblioteka i magazyny zbiorów.

Efekty prac przeprowadzonych w dawnej cerkwi Wniebowstąpienia Pańskiego w Uluczu (gm. Dydnia), a zrealizowanych przez Muzeum Budownictwa Ludowego w Sanoku w ramach projektu „Ulucz, greckokatolicka cerkiew (XVII w.): konserwacja i aranżacja nawy (ściana zachodnia, trzy pola kopuły) oraz przedsionka” są już widoczne.

Stan zabytku wymagał szybkiej interwencji konserwatorskiej, aby uratować jego wnętrze przed degradacją oraz przywrócić pierwotne walory estetyczne wnętrza cerkwi, a tym samym zakończyć prace związane z likwidacją grzybów, konserwacją i aranżacją. Najciekawszych ich elementem jest próba rekonstrukcji dawnej przestrzeni poprzez wzniesienie we wnętrzu – na wzór zachowanego fragmentarycznie oryginału – ikonostasu, w który wstawiono wykonane techniką poligraficzną fotogramy ikon.

Realizacja prac była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z programu Dziedzictwo Kulturowe, priorytet 1 Ochrona zabytków oraz dotacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Podkarpackiego.

fot. Andrzej Batruch

Najwybitniejszy przedstawiciel polskiego malarstwa romantycznego, wnikliwy portrecista, niezrównany malarz koni. Trudno uwierzyć, że w XIX w. był nieznany! Akwarele, szkice, oleje; portrety, przedstawienia konne, scenki rodzajowe – wystawa prac Michałowskiego w Muzeum Regionalnym w Stalowej Woli (ul. Sandomierska 1) – czynna do 26 lutego 2017 r. - jest wyjątkową okazją, aby zobaczyć kilkadziesiąt różnych prac artysty w jednym miejscu.

Ceniony za niezwykłą ekspresję i wrażliwość, Michałowski zapisał się w panteonie sztuki polskiej swoimi dynamicznymi kompozycjami batalistycznymi oraz mistrzowskimi przedstawieniami koni. Brawurowe sceny z wojen napoleońskich (przede wszystkim Bitwa pod Somosierrą), choć malowane nie z perspektywy uczestnika, lecz raczej duchowego spadkobiercy napoleońskiej legendy, do dziś funkcjonują jako ilustracja tych historycznych wydarzeń.

Wśród dzieł prezentowanych na wystawie są te, dzięki którym Michałowski zyskał renomę uważnego portrecisty – między innymi wnikliwe studia portretowe wieśniaków,  ciepłe, osobiste portrety córki, a także Portret Kardynała (ok. 1846-1848) ze zbiorów Muzeum Narodowego w Krakowie. Prócz obrazów olejnych, na wystawie znajdziemy również rzadko eksponowane rysunki i szkice artysty – także z kolekcji prywatnych. Zobaczymy mistrzowskie studia koni, szkice portretowe – szkicownik bowiem towarzyszył Michałowskiemu niemal wszędzie; szkicował i notował podczas pobytów na wsi, podczas studiów w Krakowie i Getyndze, podczas licznych podróży po Europie. Wszechstronnie wykształcony, Michałowski czerpał inspirację dla swoich obrazów nie tylko z otaczającego go świata, ale i z dzieł zgromadzonych w największych europejskich muzeach: obrazów Rembrandta, Velázqueza, van Dycka czy Holbeina.

Twórczość artysty za jego życia praktycznie była nieznana, a oddziaływanie nikłe. Malował dla siebie, poza jakimkolwiek oficjalnym obiegiem sztuki – niezależny, bezinteresowny, wolny.

Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie zaprasza na konferencję podsumowującą realizację projektu „Międzypokoleniowa sztafeta folkowa. Badania terenowe”, która odbędzie się w piątek, 9 grudnia br. w Wojewódzkim Domu Kultury w Rzeszowie. Głównym założeniem projektu było przeprowadzenie dokumentacji terenowej w zakresie ludowych tradycji muzycznych na Podkarpaciu, w celu uchwycenia przemian zachodzących w obrębie badanego zjawiska.Integralną częścią projektu jest zrealizowany film „Zapisane w terenie...” poruszający problematykę przekazu międzypokoleniowego w zakresie tradycji wykonywania instrumentów muzycznych na terenie Podkarpacia. 

W ramach zadania zrealizowane zostało także dwupłytowe wydawnictwo audio wraz z krótkim komentarzem promujące realizację zadania. Dołączona do komentarza płyta DVD zawiera film, natomiast na płycie CD znajdą się wybrane fragmenty materiałów archiwalnych dotyczące folkloru muzycznego pochodzące ze zbiorów Muzeum oraz elektroniczny reprint książki Franciszka Kotuli „Muzykanty”, Wydawnictwo LWS, 1979 r.

Program konferencji:

13.00 – 13.20 otwarcie konferencji

13.20 – 14.00 prof. Zbigniew Przerembski - Między naturą a kulturą – o dwoistej egzystencji wiejskich muzykantów, Uniwersytet Wrocławski

14.00 – 14.20 dr Jacek Jackowski, Historia badań fonograficznych i fotograficznych w Polsce od poł. XIX wieku do współczesności, Instytut Sztuki Państwowej Akademii Nauk w Warszawie

14.20 – 14.40 Emilia Jakubiec -Lis - Prezentacja założeń projektu „Międzypokoleniowa sztafeta folkowa. Badania terenowe”, Muzeum Etnograficzne im. F. Kotuli w Rzeszowie

14.40 - 15.00 przerwa kawowa

15.00 – 15.20 Jolanta DraganMapa folkloru muzycznego Podkarpacia, Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej

15.20 –15.40 Monika Kurzeja – Ochrona niematerialnego dziedzictwa kulturowego w działalności MCK „Sokół” w Nowym Sączu, Małopolskie Centrum Kultury „Sokół” w Nowym Sączu

15.40 – 16.20 Angela GaberW poszukiwaniu własnej pieśni, Zespół folkowy „Gaber Trio”

16.20 – 17.00 prezentacja filmu „Zapisane w terenie...”

17.00 – 17.20 dyskusja

18.00 – koncert muzyki folkowej

Projekt otrzymał dofinansowanie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

„Muzea Smaku” to jeden z najlepszych sposobów na promocję turystyczną regionu. W Podkarpackiem mamy Muzeum Młynarstwa i Wsi w Ustrzykach Dolnych, także Muzeum Gorzelnictwa w Łańcucie, chociaż do tego ostatniego trudno się w tej chwili dostać. Jest Muzeum Mleczarstwa w Rzeszowie mieszczące się w halach dawnego budynku szkolnej mleczarni Zespołu Szkół Spożywczych przy ul. Warszawskiej 20.

Cieszy, że są ale to niestety muzea typu ekspozycyjnego, bez możliwości brania udziału przez zwiedzających w samym procesie produkcji czy w organizowanych na miejscu warsztatach. Inny pomysł na tego typu przedsięwzięcia ma Muzeum Kultury Ludowej w Kolbuszowej, które systematycznie od lat, przez kilka miesięcy w roku prowadzi tematyczne warsztaty kulinarne związane z kuchnią lasowiacką.

Zupełnie inaczej wygląda to w innych miejscach w Polsce, np. w Muzeum Piernika w Toruniu czy nawet w Boroniówce, starej osadzie młynarskiej k. Ojcowa, gdzie zabytkowy młyn jest na chodzie, miele mąkę, a później można jeść upieczone z niej ciasto. Rogalowe Muzeum Poznania czyli muzeum rogala świętomarcińskiego, zlokalizowane jest w Poznaniu (Stary Rynek 41). Muzeum poświęcone jest tradycji wypieku rogala, mającej już 150 lat, a jego zwiedzanie ma charakter interaktywny.

Działa też Muzeum Wina w Zielonej Górze, w którym możemy nauczyć się rozpoznawania dobrego i złego wina. W klimatycznym Gospodarstwie Pasiecznym „Sądecki Bartnik” we wsi Stróże oraz Skansenie Pszczelarskim w Pszczewie jemy miód i kręcimy świece. O walorach Muzeum Browaru w Żywcu mówić chyba nie trzeba. Podobnie, jak i w niedalekiej przyszłości - bo otwarcie w 2017 r. - na warszawskiej Pradze Muzeum Polskiej Wódki.

- To dobra wiadomość, że w przyszłym roku rozpocznie działalność Muzeum Lizaka w Jaśle, nastawione przede wszystkim na interaktywność i współdziałanie uczestników w całym procesie zwiedzania, co jest obowiązującym trendem we współczesnym muzealnictwie – podkreśla Krzysztof Zieliński, animator Szlaku Kulinarnego Podkarpackie Smaki, ze Stowarzyszenia „Pro Carpathia”.

Pobliski Skansen Archeologiczny Karpacka Troja w Trzcinicy spowoduje zapewne, że część jego odwiedzających – szczególnie dzieci - zajrzy także do Muzeum Lizaka. A Podkarpackie zyska kolejną atrakcję turystyczną porównywalną do Bieszczadzkich Drezyn Rowerowych.

Katarzyna i Grzegorz Schabińscy, którzy wyszli z inicjatywą utworzenia w budynku dawnej kaflarni Muzeum mają świadomość kosztów tego przedsięwzięcia. I zdają sobie sprawę, że sami ich wszystkich nie udźwigną. Potrzebują pomocy, więc zdecydował się na popularny ostatnio crowdfunding, czyli finansowanie projektu przez społeczność. Zwrócili się do PolakPotrafi.pl - pierwszej i największej w Polsce platformy crowdfundingowej o pomoc w zebraniu części funduszy na realizację projektu Muzeum Lizaka. Wystąpili o 98 tys. zł. i w ciągu kilku dni od zamieszczenia informacji o projekcie utworzenia Muzeum Lizaka w Jaśle zebrali pod 20 tysięcy. Mają jeszcze 42 dni na zebranie reszty, jeśli będzie brakować chociaż złotówki do tej kwoty, to nic nie dostaną. Tu obowiązuje zasada „wszystko albo nic”. Jeśli przed upływem przewidzianego czasu na uzyskanie dofinansowania projekt nie osiągnie zakładanego celu finansowego, wówczas wspierający otrzymają zwrot swoich wpłat w całości na konto w PolakPotrafi.pl. Tak więc każda wpłata jest ważna. Link do strony: https://polakpotrafi.pl/projekt/muzeum-lizaka

turystyka smaki zielone eprocarpathia